09-03-2020 / nieuws /
Terugblik op 2 dagen Londen

Learning Technologies 2020

Tom Snel en Frankie Lipsius bezochten afgelopen 12 en 13 februari de Learning Technologies Conference in Londen. Een grootschalig event waar L&D professionals uit de hele wereld samenkomen. Dat betekende sessies volgen op het gebied van L&D, inspiratie opdoen en netwerken.

Wat hebben jullie opgestoken tijdens dit event?

ARTIFICIAL INTELLIGENCE

We hebben veel sessies gevolgd over artifical intelligence (AI). Er zijn een hoop mooie mogelijkheden, maar ook veel tekortkomingen. AI wordt vooral veel vanuit de datakant gestuurd en nog weinig vanuit de mensenkant. Data is wat je weet van iemand, maar je weet niet wie iemand is.

Artificial intelligence weet wat iemand doet als dat geregistreerd wordt, maar weet niet wat iemand voelt tijdens het maken van een bepaalde keuze. 

LEARNING EXPERIENCE PLATFORMS

Onze gedachte over de opkomst van learning experience platforms werd bevestigd in enkele sessies. 

 

Twee dingen vielen op:  

  1. learning experience is een term die door iedere organisatie op zijn eigen manier wordt geladen.
  2. Learning experience platformen beginnen vanuit de netflix interface en personalisatie, maar bouwen LMS functionaliteiten erbij. 

 

LMS'en updaten hun look & feel en bouwen learning experience mogelijkheden. Uiteindelijk zullen deze platformen veel op elkaar gaan lijken. Mooiste ervaring op de beurs volgens een spreker was de vraag aan een lxp leverancier wat ze precies doen aan learning experience. Als antwoord liet hij direct de Netflix interface zien.

MEDEWERKERS BLIJVEN TRIGGEREN

Support en marketing voor medewerkers door de organisatie om het platform heen wordt steeds belangrijker. Eigen regie is een mooi concept, maar medewerkers moeten wel getriggerd worden door de organisatie om ergens gebruik van te gaan maken en dat ook te blijven doen.

LMS ALS ONDERDEEL VAN EEN ECOSYSTEEM

Een LMS of learning platform staat nooit alleen, maar is altijd onderdeel van een ecosysteem. Ook de afdeling learning & development van een organisatie moet breder kijken hoe hun platform binnen het gehele (leer)ecosysteem van de organisatie past.

COACHING EN MENTORING

Met het 70-20-10 model in gedachten is de vraag welke leermiddel het meeste impact op de performance van iemand heeft. Naast het zelf tijdens je werkzaamheden proberen (70%) zijn coaching en mentoring (20%) de middelen die hier uitspringen. Het LMS Class biedt hier al mooie mogelijkheden voor. Klassikaal leren (10%) blijft een basis die hier aanvullend op is.

LEREN IN HET “NU”

Platformen ondersteunen medewerkers steeds beter in het "nu", in plaats van planning en ontwikkelingen in de toekomst. Het "nu" leren is steeds meer een onderdeel van platformen aanvullend op de reeds bekende zaken zoals ontwikkelplannen en klassikaal opleiden.

ONDERZOEK FOSWAY GROUP

Analytics en dashboards gaat de komende 2-3 jaar het meest doorontwikkelde onderdeel worden van platformen volgens onderzoeksbureau Fosway Group. Dit is dan ook al onderdeel van onze Class LMS roadmap sinds 2019.

 

Hoogste prioriteit van organisaties ligt bij het aansluiten van content bij rollen, vaardigheden en organisatiedoelen. Daarnaast bij user experience / look & feel, personalisatie en eigen content curation en gestructureerde leerpaden. Pas daarna komen de meer social aangelegen wensen.

 

Innovatie en technologische doorontwikkeling van een LMS is een must om de Next Gen Learning Environment te gaan bieden aan medewerkers en organisaties binnen een geïntegreerd leerecosysteem.

 

Al met al hebben wij een hoop opgestoken tijdens dit event. Wil je met ons van gedachten wisselen over alle ontwikkelingen? Neem dan contact met ons op!

Tom Snel
Een ding is zeker.
Er kan meer dan je denkt.
Bel Tom Snel 06 - 49 71 66 01